Navalny accuses Internet providers of blocking voters' strike website illegally

Navalny accuses Internet providers of blocking voters' strike website illegally

Under the court decision, only certain pages of navalny.com were to be added in the register of prohibited sites.

Some Russian Internet service providers have been blocking the part of Alexey Navalny's website about the voters' strike, said Leonid Volkov, the supervisor of the strike.

Volkov reminded that under the court's decision, only some pages of navalny.com were to be added in the register of prohibited sites (access to the whole domain gets blocked by default, since it uses HTTPS). Meanwhile, the strike site (2018.navalny.com) is on a separate subdomain and a server with a different IP address.

Volkov said the providers that were illegally blocking extra subdomains were Tele2, Dom.ru and TTK. Tele2 claimed they considered subdomains as "the same resource," and when conversing with Navalny’s representatives they assured that 2018.navalny.com would certainly be added to the register of prohibited sites soon. The company did not elaborate on possible grounds for this scenario.

Dom.ru twitted a response that the banned sites registry is not the only possible reason for a blocking, but then added that they also saw Navalny's sites as a single resource.

Meanwhile, the largest mobile operators Megafon, Beeline and MTS, as well as Rostelecom only block navalny.com, leaving 2018.navalny.com accessible, Volkov noted.

Access to navalny.com was limited at the request of Roskomnadzor (Russian media censor) after billionaire Oleg Deripaska went to court demanding to stop distributing information about his private life. There has not been any hearing yet, but as soon as Deripaska had filed the claim, interim measures were taken.

The ban was triggered by Navalny’s investigation about Mr. Deripaska, whom he accused of spending a time on his yacht with Deputy Prime Minister Sergei Prikhodko. Navalny claimed the trip was a bribe.

Instagram removed photographs that had served as a source for Navalny’s investigation at Roskomnadzor’s request, while YouTube refused to remove the investigation video, stating it was up to Navalny to do it.

Discuss

Recommended

1 / 3